Fortsättning följer om den återvunna 20-talsklänningen.

"Det är så festligt!"

”Det är så festligt!”

Klänningen blev en succé! Det som tog längst tid var att göra tilläggen till pärlbroderiet och de nya ärmhålen. Ärmhålen har jag inspirerats av modebilder från 1920-talet av klänningar i geometrisk stil med draperingar och slitsar. Det mesta gjordes på frihand och det var lite lurigt att fästa tyget innanför de nya större ärmhålen. En annan erfarenhet är som vanligt den att allt pilligt arbete går mycket bättre om man har ätit ordentligt och inte glömmer bort att använda sina glasögon.

De ändrade och tillagda detaljerna är extra pärlbroderi, större uppslitsade ärmhål, V-ringad rygg med fladdrande draperat tyg, midjebälte med tofsar och korta slitsar i varje sidsöm med inlägg av en fyrkantig kil av det fladdriga tyget.

Det totala priset för materialet i form av två secondhand-plagg blev 80 kr.Sen tillkom pärlor och en stuvbit tyg som jag hade liggande i gömmorna. Hade tänkt mig några skarpare och tydligare bilder men min kamera gick sönder för någon månad sedan så det får kompletteras efterhand. Att blogga om föremål och saker utan ordentliga foton känns rätt tråkigt.

Premiärfesten för klänningen blev Fräulin Fraukes Weimar Cabaret 2 mars på Nalen i

Spexig pose som visar ryggdetaljerna.

Klänning bak

Stockholm. Storslagen lokal, snofsigt sällskap i form av två stiliga herrar i frack, bubbel, härliga burlesque- och cabaretnummer. Blev mycket inspirerad att ta upp och förbättra min joddling efter ett par av tyrolernummer. En mycket trevlig kväll.

Visst kan man dra vissa paralleller mellan Weimarkonstitutionens depression och inflation och dagens ekonomiska kristider. Nåja en ska inte klaga. Jag har hittills klarat mig ganska bra som ”kulturrallare”; ett uttryck jag hörde för någon vecka sedan som beskriver kulturarbetare som måste ta många korta jobb och arbetar deltid på flera arbetsplatser för att få det att gå ihop. Då är det skönt att släppa loss till swing och någon som skriker:
”Leave your troubles outside! So life is disappointing, forget it! In here life is beautiful! ”

Det här inlägget postades i Återbruk, Besökt, Kreativitet, Upplevt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

