Återbrukat mode med flärd

Jag har länge fantiserat om en festblåsa i 20-tals stil. Och så infann sig tillfället att bära en sådan. Helst skulle jag vilja ha en klassisk svart rak genomskinlig klänning helt tyngd av pärlbroderi. Gärna ett originalplagg såklart. Hmmm, nåja, där fick drömmen stanna i tanken. Visst går det att fynda vintage på stans loppisar fortfarande, men det finns gränser för hur lyckosam en kan va. Därför bestämde jag mig för att sätta min händighet på prov.

Återbruk av kläder är inte bara ett sätt att spara på miljön, går man till rätt second hand-ställen är det ju också en lisa för plånboken. Till min aftonklänning i 20-talsstil kostade materialet 80 kr och består av en halvtrist klänning med lite pärlbroderi och en v-ringad blus av slinkigt material i riktigt stor storlek. Klänningen är själva stommen i kreationen och blusen har jag använt som dekoration och utfyllnad. Så här långt ser det inte helt tokigt ut!

Jag har till och med skapat en turbanliknande hatt av ärmarna till blusen. Men det verkar vara en hårfin avvägning innan det blir för mycket pynt.

DSCN0845

Basplagget

DSCN0846

Material för dekorationer.

Ännu är kreationen inte riktigt klar. Jag är lite nervös över om den kommer att hålla ihop eftersom jag har handsytt många detaljer och klippt ur ärmhål och rygg väldigt mycket. Den spännande fortsättningen följer. Blir det platt fall eller succés för återbruksblåsan? Och om den inte fungerar, panik!, vad ska jag då ha på mig på festen?

Andra klädprojekt är också på gång. Men tyvärr inte återbrukade i materialet, bara i snittet. Kände att min historiska garderob. En 1840-tals klänning med mönster efter ett original i Jämtland och en 1400-tals stass som nog kommer gå i krapprött.

Det här inlägget postades i Återbruk, Gamla kläder, Kreativitet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Återbrukat mode med flärd

  1. Emma Frost skriver:

    Kalas! Bra idé, och du lägger väl upp bilder när du är färdig med den? Nu blev också jag 20-talspepp.

Kommentera

