Gamla kläder och dräkt som pedagogisk metod

Gamla kläder, second hand eller vintage som det också kallas,  finns det några av i min garderob. Jag vet inte riktigt om jag gillar uttrycket vintage – det är så urvattnat. Vissa hävdar att det enbart är oanvända kvalitetsplagg i mint condition som kan kallas vintage, helst äldre än 1970-talet. Men med en snabb googling ser man att vintage fångar upp allt från gamla 90-tals t-shirts till träningsoveraller i neon och nyproducerat marknads krimskrams. Dessutom känns vintage lite snobbigt, som en exklusiv vinprovning. Jag kallar mina plagg för gamla kläder – för det är vad det är, inte alltid så exklusiva, inte alltid så hela, men aldrig yngre än 60-talet och allra helst 100 år gamla.

Hur som helst så är gamla kläder något jag går igång på. Det är som att bokstavligen klä på sig historien. Direktkontakt med människorna som burit plagget. Plagg får en att ändra hållning och kroppsspråk genom sin utformning.

Jag som klädd pedagog i en fäbod i Stockholm.

Då är jag också en varm förespråkare för användandet av historiska dräkter som pedagogiskt redskap i historiska miljöer. Det finns de som är emot dräkter och anser att de förvirrar besökarna eller ger en icke-korrekt romantiserad bild av det förflutna. Jag tror att dessa antingen känner sig obekväma med utklädning och teater i allmänhet (alla kan inte gilla allt) eller att de har stött på riktigt dåliga dräkter. För precis som det finns dåliga guider, utställningar och texter på museer så finns det dåliga dräkter. Dräkter som allt annat behöver efterforskning och förlagor, det räcker inte med en polyersterperuk och en klänning i krossad sammet för att göra 1700-tal.

En som skriver bra om dräkter på museum är min vänn Adam Norman, musei- och textilvetare. Här finns hans magisteruppsats om klädda pedagoger.

Idag under julhandeln tog jag en avstickare och hittade en trevlig dam-kavaj från 40-talet i svart ylle. Det blev ett impulsköp… Men ett miljövänligt sådant. Allt köpa begagnat gör ju att man slipper ytterligare miljöpåverkan från textilindustrin.

Det här inlägget postades i Gamla kläder och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

